Акафист святителю ТИХОНУ ЗАДОНСКОМУ

 

День памяти:

 

26 августа (н.ст.)

 

 

Тропарь, глас 8

От юности возлюбил еси Христа, блаженне, образ всем был еси словом, житием, любовию, духом, верою, чистотою и смирением, темже и вселился еси в Небесныя обители, идеже предстоя Престолу Пресвятыя Троицы, моли, святителю Тихоне, спастися душам нашим.

 

Кондак, глас 8

Апостолов преемниче, святителей украшение, Православныя Церкве учителю, Владыце всех молися мир вселенней даровати и душам нашим велию милость.

 

Кондак 1

Избранный угодниче Христов, святителю отче Тихоне, возсиявый мирови, яко светозарное светило, прославляюще прославльшаго тя Господа, даровавшаго нам в тебе новаго великаго молитвенника и помощника, скораго недугов душевных же и телесных целителя, похвальное воспеваем ти пение; ты же, имеяй велие дерзновение ко Владыце Небеси и земли, от всяких нас бед свободи, зовущих: Радуйся, Тихоне, великий и преславный чудотворче.

 

Икос 1

Ангелов собеседниче и человеков наставниче, ныне, яко Божий служитель, предстоя с вышними лики, святителю Тихоне, молиши о всех нас Христа Бога нашего и к ведению спасения ны руководиши. Сего ради благодарне во умилении вопием ти:

Радуйся, пречестное Святыя Троицы селение.

Радуйся, чистотою и святынею Ангелом уподобление.

Радуйся, светильниче Божественнаго света.

Радуйся, всесвятое благодати приятелище.

Радуйся, присный пред Господем наш заступниче.

Радуйся, теплый пред Ним о нас молитвенниче.

Радуйся, скорый в нуждах и скорбех сущим помощниче.

Радуйся, добрый душ наших наставниче.

Радуйся, Церкве Православныя утверждение.

Радуйся, земли нашея светлое озарение.

Радуйся, воронежския паствы похвало.

Радуйся, обители Задонския украшение.

Радуйся, Тихоне, великий и преславный чудотворче.

 

Кондак 2

Видя в творениих, аки в зерцале, премудрость и славу Творца всяческих Бога, к Нему духом выну возносился еси, богомудре: светом же богоразумия твоего и нас озари, да вопием купно с тобою: Аллилуиа.

 

Икос 2

Разум твой Божественными ученьми просветил еси, богомудре Тихоне, отвергнув всяко плотское мудрование, с разумом же и волю повинул еси Господеви: темже сосуд чист и селение Духу истины явился еси. Сего ради, яко богомудраго наставника, тя ублажающе, воспеваем сице:

Радуйся, Божия премудрости созерцателю и проповедниче.

Радуйся, яко от тленнаго мира духовное сокровище, услаждающее души верных, собрал еси.

Радуйся, истиннаго богословия златословесный учителю.

Радуйся, яко уста Христовы, источающа словеса жизни вечныя, был еси.

Радуйся, закона Божия от всея души твоея взыскавый.

Радуйся, свидений и оправданий Господних возжадавый.

Радуйся, яко к Небеси ведущими стезями невозвратно шел еси.

Радуйся, яко на высоту добродетелей возшел еси.

Радуйся, яко мысленным оком к невечернему свету — Христу выну взирал еси.

Радуйся, яко видения пренебеснаго света сподобился еси.

Радуйся, Божия разума исполненный.

Радуйся, благодатию Духа Святаго приосененный.

Радуйся, Тихоне, великий и преславный чудотворче.

 

Кондак 3

Сила Вышняго чудесно спасе тя от напрасныя смерти и яве показа тя сына Царствия Христова суща, святителю отче Тихоне, егда во всю нощь пребывающу ти в богомыслии, внезапу Небеса отверзошася и явися свет неизреченный. И тако премирныя радости исполнився, возопил еси Богу: Аллилуиа.

 

Икос 3

Имея веру несумненну и помысл чист, вся красная мира сего презрел еси, Тихоне блаженне, и во образе ангельстем неленностно послужил еси Господу Богу; темже, аки звезда путеводная, светиши всем хотящим жити в преподобии и вопиющим тебе:

Радуйся, житию безплотных поревновавый.

Радуйся, подвигом древних святых отец подражавый.

Радуйся, яко приим крест, Христу последовал еси.

Радуйся, яко образ страстей Его в сердце твоем преднаписал еси.

Радуйся, яко вся козни диавола силою Креста Господня разрушил еси.

Радуйся, яко похотения греховная молитвою и терпением победил еси.

Радуйся, яко угождал еси Господу всяким благоугождением.

Радуйся, преукрашенная храмино добродетелей.

Радуйся, красото смиренномудрия и воздержания.

Радуйся, образе кротости и послушания.

Радуйся, постников веселие и иноков похвало.

Радуйся, болий в лице преподобных.

Радуйся, Тихоне, великий и преславный чудотворче.

 

Кондак 4

Бурю внутрь имея помышлений, недоумеваше раб Божий, что речет о нем Господь, егда людие проразумеваху его достойна быти святительства, обаче всего себе Христу Богу предаде, Тому о всех благодарение возсылая, зовый: Аллилуиа.

 

Икос 4

Слышавше людие о благоплодных добротах души твоея, богоносне Тихоне, желанием вожделеша тя видети на степени святительства. Егда же собор архиереев недоумеваше вдати тебе жезл пастырства, зане юн был еси, абие трикраты свыше свидетельствован еси, яко достойный сосуд Божественныя благодати, вся немощная врачующия и оскудевающая восполняющия. Темже, дивящеся чудному промышлению Бога о тебе, приносим ти сицевая благохваления:

Радуйся, архиерею, от Самаго Господа пронареченный.

Радуйся, мужу желаний, пасти стадо Христово свыше избранный.

Радуйся, Пастыреначальника Иисуса благоволение.

Радуйся, иерархов украшение.

Радуйся, яко от утра жизни твоея на стражбу словеснаго стада избран был еси.

Радуйся, яко и до вечера жития твоего сущия в вере неленностно назидал еси.

Радуйся, пастырю добрый, яко готов был еси душу твою положити за овцы своя.

Радуйся, многосветлый Церкве светильниче.

Радуйся, апостолов сопричастниче.

Радуйся, великих святителей сопрестольниче.

Радуйся, яко первопрестольнику паствы твоея, Митрофану освященному, равночестен показался еси.

Радуйся, яко преемником твоим верный ко спасению путеводитель соделался еси.

Радуйся, Тихоне, великий и преславный чудотворче.

 

Кондак 5

Боготечная звезда явился еси всем христианом, святителю отче Тихоне: деяньми бо и ученьми твоими не точию во дни живота твоего добре назидал еси паству твою, но и по честнем успении твоем всем верным показуеши правы стези Царствия Христова и научаеши присно взывати к Богу: Аллилуиа.

 

Икос 5

Видя себе поставлена на степени архиерейства, святителю отче наш Тихоне, не дал еси сна очам твоим, ниже веждом дремания, поставляя пастве твоей пастыри смысленны и вся люди управляя ко спасению. Мы же, ведуще тя быти пастыреначальника богомудренна и строителя дому Божия добра, взываем к тебе:

Радуйся, крепкое кормило Христовы Церкве.

Радуйся, нивы Господни удобрение.

Радуйся, верных надежное утверждение.

Радуйся, неверных богомудренное обличение.

Радуйся, Христова вертограда делателю неусыпный.

Радуйся, душетленному зверю стадо твое расхищати не попустивый.

Радуйся, храмов благолепия рачителю.

Радуйся, верный Таин Святых строителю.

Радуйся, яко стражей дому Божия на стражбу недремленну уготовал еси.

Радуйся, яко пастырем проповедати благовременне и безвременне заповедал еси.

Радуйся, благий и верный рабе Божий.

Радуйся, яко вшел еси в радость Господа твоего.

Радуйся, Тихоне, великий и преславный чудотворче.

 

Кондак 6

Проповедник воистинну благочестия явился еси, святителю отче наш Тихоне, егда увидев безстудное празнество во граде твоем, яко добр воин Христов, притекл еси на игрище бесовское и словом вразумил еси заблуждшия, научая всех взывати Единому Истинному Богу: Аллилуиа.

 

Икос 6

Возсиял еси, яко звезда лучезарная, воронежской пастве, блистанием учений твоих озаряя души верных и разгоняя тьму нечестия и суеверия, и ныне сладостию писаний твоих насыщаеши вся алчущия и жаждущия правды, иже благодарне и взывают к тебе:

Радуйся, наставниче, всех к Небеси направляяй.

Радуйся, проповедниче покаяния, заблуждших к исправлению воззываяй.

Радуйся, славы Божия истинный ревнителю.

Радуйся, страннаго суеверия потребителю.

Радуйся, яко душетленныя обычаи обличил еси.

Радуйся, яко безстудное игрище упразднил еси.

Радуйся, имже сатана посрамися.

Радуйся, имже Христос прославися.

Радуйся, яко и по смерти твоей души верных назидаеши во благочестии сладостию писаний твоих.

Радуйся, яко в них сокровище, драгоценнейшее злата и сребра, нам оставил еси.

Радуйся, златоусте Церкви Православныя.

Радуйся, паствы твоея присное радование.

Радуйся, Тихоне, великий и преславный чудотворче.

 

Кондак 7

Хотяй невозбранно возноситися духом в горняя селения, благоотишие пустыни возлюбил еси, богоносне отче Тихоне, и тамо вселився, сподобился еси видети Господа, от иконы, аки от Голгофы, к тебе грядуща, вопия к Нему: Аллилуиа.

 

Икос 7

Новым подвигом духовным вдал еси себе, богоносне отче Тихоне, егда Всесовершительнаго Духа благодать призва тя служити Господеви в безмолвии: имый бо помысл превыше мира, возлюбил еси смирение глубокое и молитвы непрестанныя. Сего ради и крепость духовную подаде тебе Подвигоположник Христос и сподоби тя видений благодатных, да и мы, ведуще таковая, ублажаем тя:

Радуйся, любителю безмолвия, духом твоим в вышних обитавый.

Радуйся, самоотвержение всецелое показавый.

Радуйся, яко во бдениих и молитвах неослабно пребывал еси.

Радуйся, яко безстрастие умерщвлением страстей твоих стяжал еси.

Радуйся, Господа распятаго на Кресте выну пред собою предзревый.

Радуйся, и телесными очима видети Христа Иисуса сподобивыйся.

Радуйся, яко пречистым стопам Его поклонился еси.

Радуйся, яко спасительныя язвы Его облобызал еси.

Радуйся, исполнь веселия, егда явися тебе Богоматерь со апостолы.

Радуйся, яко в славословии ликовствовал еси со Ангелы.

Радуйся, таинниче Божий, еще на земли вкусивый Небесных благ.

Радуйся, Ангеле земный и человече Небесный.

Радуйся, Тихоне, великий и преславный чудотворче.

 

Кондак 8

Странно и велико незлобие показа преблаженный, егда един буий и злонравный удари его в ланиту; он же, Агнцу Христу поревновав, до земли поклонися биющему, моля Бога о прощении ему. Темже, дивящеся незлобию его, поем Богу: Аллилуиа.

 

Икос 8

Весь исполнь любве Христовы, Тихоне благосерде, душу твою полагал еси за други твоя, и аки Ангел Хранитель присущ был еси ближним же и дальним, озлобленныя укрощая, враждующия примиряя и спасение всем устрояя. Сего ради чтим святую память твою и усердно вопием ти:

Радуйся, проповедниче любве, еюже Бог примири Себе человеки.

Радуйся, отче благосердый, взыскавый спасения многих.

Радуйся, смирения и незлобия учителю.

Радуйся, терпения и миролюбия наставниче.

Радуйся, яко за правду претерпел еси заушения.

Радуйся, яко за враги твоя умолял еси Господа.

Радуйся, егоже любовь победи всяку вражду.

Радуйся, егоже незлобие покори буия сердца.

Радуйся, миротворче благословенный.

Радуйся, мзду миротворцев наследивый.

Радуйся, научивый заповедем Христовым и сотворивый я.

Радуйся, велий в Царствии Небеснем.

Радуйся, Тихоне, великий и преславный чудотворче.

 

Кондак 9

Всем был еси вся, якоже и святый Павел, да всяко некия спасеши, богомудре: сразсуждая бо немощному естеству человеческому, не укорил еси брата твоего, неподобающия посту снеди ядуща, но абие седши купно с другом его от трапезы тоя мало вкусил еси. Поминающе убо таковое благоснисхождение твое, вопием к прославльшемуся в тебе Человеколюбцу Богу: Аллилуиа.

 

Икос 9

Ветии многовещанныя не возмогут по достоянию изрещи твоих благодеяний множество, святителю отче Тихоне: щедродательная бо десница твоя всюду досязаше. Мы же, благосердию твоему подражати хотяще, во удивлении взываем к тебе:

Радуйся, лучу любве Божия.

Радуйся, сокровище милосердия Спасова неистощимое.

Радуйся, ближния твоя паче себе возлюбивый.

Радуйся, в меньших братиях твоих Самаго Христа видевый.

Радуйся, яко нищия поминая, хлеб твой слезами орошал еси.

Радуйся, яко питие твое плачем о них растворял еси.

Радуйся, яко имения твоя неимущим расточал еси.

Радуйся, яко щедродательная десница твоя николиже оскуде.

Радуйся, яко больныя и в темнице заключенныя посещал еси.

Радуйся, яко нужды бедных предварял еси.

Радуйся, словом и примером затворенныя на благостыню сердца отверзавый.

Радуйся, милостивых блаженство от Господа стяжавый.

Радуйся, Тихоне, великий и преславный чудотворче.

 

Кондак 10

Спастися всем хотяй, Преблагий Господь яви тя, святителю отче наш Тихоне, образ жития праведного: кто бо не умилится, видя твое безмерное ко всем благосердие? Темже велию к нам милость Божию славяще, вопием: Аллилуиа.

 

Икос 10

Стена был еси помощи и заступления всем безпомощным и нападствуемым, святителю Тихоне, и милосердия неистощимое сокровище. Сего ради славяще Бога, дивнаго во святых Своих, и тя ублажаем:

Радуйся, безкровных пристанище.

Радуйся, всех безпомощных скорый помощниче.

Радуйся, сирых питателю и призрение.

Радуйся, скудных земледельцев снабдение.

Радуйся, скорбящим прибежище.

Радуйся, печальным утешение.

Радуйся, обидимым заступление.

Радуйся, обидящих вразумление.

Радуйся, угнетенным защитниче.

Радуйся, сильным мира сего небоязненный суда Божия провозвестниче.

Радуйся, яко за правду претерпел еси скорби.

Радуйся, яко стяжал еси блаженство гонимых ради правды.

Радуйся, Тихоне, великий и преславный чудотворче.

 

Кондак 11

Пение у гроба твоего, угодниче Божий, святителю отче Тихоне, не умолче от дне блаженнаго успения до дне светлаго прославления твоего: мнози бо ведяху тя богоносна и равноангельна суща. Ныне же вся земля наша благодарне вопиет прославльшему тя Богу: Аллилуиа.

 

Икос 11

Светило быв, вся концы земли нашея озарил еси, святителю приснопамятне, егда же приспе время отшествия твоего, Божественнии Ангели прияша святую душу твою и в Небесныя обители вознесоша: тело же честное Троица Вседетельная содела нетленно и источник чудес показа на утверждение православныя веры, на обличение же неверия и суеверия. Темже, поминающе блаженное успение и велие твое на Небеси и на земли прославление, с радостию приносим ти благохваления сия:

Радуйся, великий угодниче Божий, течение благочестне скончавый.

Радуйся, веру, надежду и любы до конца сохранивый.

Радуйся, по трудех странствия земнаго сладце в селениих Небесных почиваяй.

Радуйся, яко смерть приявый, тления же не познавый.

Радуйся, со Христом, Егоже возлюбил еси, на веки соединивыйся.

Радуйся, Царствия Небеснаго и славы вечныя наследниче.

Радуйся, яко нетлением мощей твоих спасительную силу воскресения Христова являеши.

Радуйся, яко оным зарю общаго воскресения нам показуеши.

Радуйся, истины Православия несумненное уверение.

Радуйся, в Церкви присущия благодати неложное извещение.

Радуйся, земнаго отечества твоего новое светило и утверждение.

Радуйся, страны нашея покрове и защищение.

Радуйся, Тихоне, великий и преславный чудотворче.

 

Кондак 12

Благодать чудес многообразных, вселився на Небеси, приял еси от Господа, преблаженне Тихоне, сего ради подаеши исцеления всем притекающим к тебе с верою. Мы же, дивящеся в тебе всемогуществу и благости Бога, вопием Ему: Аллилуиа.

 

Икос 12

Поюще дивное прославление святаго телесе твоего, видим тя, богоблаженне святителю Тихоне, присно зде источающа потоки чудес, и в удивлении восхваляюще тя, зовем:

Радуйся, живоносный источниче, благодать исцелений изливающий нам от всечестныя раки твоея.

Радуйся, всех одержимых недуги непостыдное прибежище.

Радуйся, слепых прозрение.

Радуйся, немых ясное глаголание.

Радуйся, яко от одра разслабленныя воздвизаеши.

Радуйся, яко стужаемыя от бесов свобождаеши.

Радуйся, сухорукия и сляченныя к деланию исправляяй.

Радуйся, хромым и ничащим хождение подаваяй.

Радуйся, телес наших благосострадательный врачу и хранение.

Радуйся, душ наших к Царствию Небесному возведение.

Радуйся, емуже сорадуются Ангелы и о немже веселятся человецы.

Радуйся, имже Бог дивен во святых Своих является.

Радуйся, Тихоне, великий и преславный чудотворче.

 

Кондак 13

О великий и преславный чудотворче, святителю Христов отче Тихоне: приими сие похвальное пение от нас, недостойных, во умилении тебе приносимое, и твоим теплым предстательством у Престола Божия испроси нам утверждение в вере и добрых делех, избавление от всех бед и напастей в жизни сей, в смертнем же успении нашем — благую надежду спасения, да сподобимся в радости вечней воспевати дивному во святых Богу: Аллилуиа.

 

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

 

Молитва

О всехвальный святителю и угодниче Христов, отче наш Тихоне! Ангельски пожив на земли, ты яко Ангел благий явился еси и в дивнем твоем прославлении. Веруем от всея души и помышления, яко ты, благосердый наш помощниче и молитвенниче, твоими неложными ходатайствы и благодатию, обильно дарованною тебе от Господа, присно способствуеши нашему спасению. Приими убо, ублажаемый угодниче Христов, и в час сей наша недостойная моления: свободи ны твоим заступлением от облегающаго нас суесловия и суемудрия, неправоверия и зловерия человеческаго. Потщися, скорый о нас предстателю, благоприятным твоим ходатайством умолити Господа, да пробавит Своя великия и богатыя милости на нас, грешных и недостойных рабех Своих, да уврачует Своею благодатию неисцельныя язвы и струпы растленных душ и телес наших, да растворит окаменелая сердца наша слезами умиления и сокрушения о премногих согрешениих наших и да избавит ны вечных мук и огня геенскаго, всем же верным людем Своим да дарует в нынешнем веце мир и тишину, здравие и спасение и во всем благое поспешение, да тако, тихое и безмолвное житие поживше во всяком благочестии и чистоте, сподобимся со Ангелы и со всеми святыми славити и воспевати всесвятое имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.

 

ЖИТИЕ

Святитель Тихон Задонский (в миру Тимофей), сын дьячка Савелия Кириллова, родился в 1724 году в селе Короке Валдайского уезда Новгородской губернии. В младенчестве Тимофей лишился отца и остался на попечении матери Домники и старшего брата Евфимия. При таком положенииТимофей едва ли мог надеяться получить достаточное образование даже для исполнения церковной должности пономаря. Некий богатый бездетный ямщик хотел усыновить Тимофея. Он неоднократно просил об этом Домнику, обещая воспитать Тимофея как родного сына. Святитель Тихон вспоминал об этом: «Матушка моя, хотя и отказывала ему (ямщику) — жаль ей было отдать меня, но крайний недостаток в пропитании понудил ее отдать... Я хорошо помню, как, взяв за руку, она повела меня к ямщику. Старшего брата в то время не было дома. Когда же он возвратился, то спросил сестру: «Где матушка?» Та отвечала: «Повела Тиму к ямщику». Брат, догнав матушку, стал пред нею на колени и сказал: «Ямщику его отдадите— ямщиком он и будет. Я лучше с сумою по миру пойду, а брата не отдам... Постараемся обучить его грамоте, тогда он сможет к какой-нибудь церкви определиться в дьячки или пономари. И матушка воротилась домой».

В родительском доме Тимофей жил до четырнадцати лет.

В 1737 году были изданы два указа императрицы Анны Иоанновны, которые со всей строгостью предписывали «сделать церковнослужительским детям разбор, и лишних, особливо не учащихся, отдавать на военную службу». В Новгородской епархии, не имевшей тогда епископа, исполнение этих указов было особо ревностным.

Тимофей был привезен матерью в Новгород для поступления в Духовное училище. 11 декабря 1738 года он, по просьбе старшего брата, бывшего причетником в Новгороде, взявшего его на свое иждивение, был зачислен в Новгородскую Духовную славянскую школу при архиерейском доме.

В 1740 году старанием нового епископа Новгородского Амвросия Духовная славянская школа была преобразована в Духовную Семинарию. Из общего тысячного состава учащихся Духовной школы Тимофей, как один из способнейших к наукам, был переведен во вновь открытую Семинарию и принят на казенное содержание. Начальство Новгородской Семинарии присвоило ему новую фамилию — Соколовский. О годах семинарской жизни святитель Тихон вспоминал впоследствии: «Я продолжал учение на казенном коште и терпел великую нужду, по недостатку потребного к содержанию, и так бывало: когда получу казенный хлеб, то из оного половину оставлю для продовольствия себе, а другую половину продам; куплю свечу, с нею сяду на печку и читаю книжку».

В 1754 году Тимофей окончил Семинарию и был назначен преподавателем риторики(1754 - 1758). Молодого учителя, отличавшегося необыкновенной сердечностью, скромностью и благочестивой жизнью, все очень любили и уважали: и ученики, и семинарское начальство, и Новгородские архиереи.

Святитель Тихон, по милости Божией, стяжал способность особого духовного зрения. Однажды в майскую ночь Тимофей вышел из келлии и увидел разверзшиеся небеса и дивный свет. Вскоре после бывшего ему видения он окончательно решил стать иноком.

16 апреля 1758 года Тимофей Соколовский был пострижен в монашество с именем Тихон. После пострига он был вызван в Петербург, где Новгородский архиепископ Димитрий (Сеченов) рукоположил Тихона во иеродиакона, а летом того же года — во иеромонаха. В том же году иеромонах Тихон стал преподавать философию и был назначен префектом Семинарии, но недолго оставался в этой должности.

Епископ Тверской Афанасий (Вольховский), хорошо знавший дарования и благочестивую жизнь отца Тихона, ходатайствовал о его переводе в свою епархию. Указом Святейшего Синода от 26 августа 1759 года иеромонах Тихон был переведен в ведение Тверского архиепископа, который возвел его в санархимандрита и назначил настоятелем Желтикова монастыря. В том же году архимандрит Тихон был назначен ректором Тверской Семинарии и настоятелем Отроча монастыря. Одновременно он состоял присутствующим в Духовной консистории и преподавателем богословия в Семинарии.

13 мая 1761 года архимандрит Тихон был хиротонисан во епископа Кексгольмского и Ладожского, викария Новгородской епархии, с тем, чтобы, управляя Хутынским монастырем, быть викарием архиепископа Новгородского.

В Новгороде святитель находился немногим более года. 3 февраля 1763 года, после кончины епископа Воронежского и Елецкого Иоанникия (Павлуцкого), он получил новое назначение — на Воронежскую кафедру. Воронежская епархия, в состав которой, помимо Воронежской губернии, входили некоторые города Тамбовской, Орловской и Курской губерний, а также земля Войска Донского, нуждалась тогда в преобразованиях. Большим бедствием в жизни Воронежского края был раскол. Широкие степи Дона сделались с конца ХVII века удобным и излюбленным местом укрытия преследовавшихся правительством старообрядцев и сектантов.

Нелегко было святителю Тихону бороться с нестроениями в церковной жизни. Его добрым намерениям ставились препятствия как со стороны отдельных лиц, так и со стороны светской власти и даже духовенства. Но, невзирая на это, святитель стремился преодолеть раскол. Святитель Тихон, в первую очередь, заботился о подготовке достойных пастырей — через развитие и правильную постановку школьного духовного образования — и ввел строго уставное богослужение и требоисполнение. Духовное образование имело решающее значение в борьбе с расколом и сектантством. Святитель обратил особенное внимание на это. Поэтому-то его первой заботой была как организация школ для бедных детей духовенства, так и для самого духовенства. Святитель Тихон также старался ставить на духовные должности лиц достойных, внушал им правильное понятие об обязанностях своего звания. Заботясь о пастырях, святитель не забывал и о церковном благолепии: о ремонте и благоустройстве храмов, о церковной утвари, священных сосудах и святых иконах.

В Воронежском крае еще имели место давние языческие обряды. Особенно сильно возмущался дух святителя существованием «годового торжества» в честь языческого божества Ярилы, сумасбродством и пьянством во время «масленицы».

В творениях его, появившихся в Воронеже, читаем: «Души многих находятся в худом состоянии... расслаблены, разболелись, требуют врачества и целительного пластыря»; «Христианской веры и жития равного... и следов не видано!»; «Предерзости, злодеяния, насилования, озлобления и прочая беззакония от злых ипагубных людей все более и более умножаются»; «Многие, нынешнего наипаче века, люди то до болезни, то до старости, то до смерти отлагают покаяние... грех тяжкий, и точно прелесть диавольская... Знак есть крайнего о спасении нерадения и сна греховного».

Святитель Тихон против этого принимал самые решительные меры. Однажды он сам явился на праздник Ярилы. Видя перед собою святителя, одни «от стыда... разбежались с площади игрища», другие «в угрызении совести» молча пали к ногам святителя, третьи «в горячности своего покаяния... испрашивали прощения». Игрищные и торжищные палатки в присутствии святителя были разрушены. После этого святитель Тихон произнес в храме проникновенное слово, во время которого народ плакал. Многие, увлеченные древностью языческого обычая, в смысл котрого они не вдумывались, приходили к святителю и раскаивались в содеянном. Красноречивыми проповедями святитель Тихон также вернул в Православие не одну тысячу старообрядцев. «Влияние его на раскольников было велико, — отмечает историк. — Даже наиболее упорствовавшие из них, не возвратившиеся в лоно Православия, несомнено, чтили его».

В 1765 году святитель преобразовал Воронежскую славяно-латинскую школу в Духовную Семинарию.

Постоянные труды и заботы, от которых святитель Тихон никогда не имел отдыха, а также неприятности и частые затруднения при исполнении благих намерений сильно расстроили здоровье святителя. Епископ Тихон сожалел, что не может с прежней неутомимостью трудиться на пользу Церкви Божией. 17 декабря ему была назначена пенсия и дозволено жить там, где он пожелает.

Недолговременна была церковно-общественная деятельность святителя Тихона на Воронежской кафедре — 4 года и 7 месяцев, но и за такой сравнительно короткий срок он оставил благотворный след и в области духовного просвещения, и в церковном благоустройстве, и в миссионерском деле. После ухода за штат святитель Тихон более 15 лет пребывал на покое в монастырях Воронежской епархии: до 1769 года — в Толшевском Спасо-Преображенском монастыре, а затем — в Задонском монастыре. В те годы святитель Тихон написал свои лучшие духовные произведения.

С годами святитель Тихон все более увеличивал свои подвиги, приготовляя себя к блаженной вечности. В конце жизни он предался уединению и безмолвию.

За три года до кончины святительТихон каждый день молился и со слезами просил Бога: «Скажи мне, Господи, кончину мою и число дней моих!» И вот однажды на утренней заре он услыхал тихий голос: «В день недельный будет конец жизни твоей». Это святитель открыл своему ближайшему другу отцу Митрофану.

В праздник Рождества Христова 1779 года святитель в последний разбыл в храме на Божественной литургии. 29 января 1782 года святитель составил духовное завещание, в котором, воздав славу Богу за все Его благодеяния к нему, словами Апостола Павла выразил упование на милость Божию и за пределами земной жизни. Свою кончину святитель предузнал и предсказал за три дня, позволив в тот день всем знакомым приходить к нему прощаться. 13 августа 1783 года, «в день недельный», в шесть часов сорок пять минут утра душа святителя разлучилась с телом. «Смерть его была столь спокойна, что как бы заснул». Так окончил свою многотрудную жизнь святитель Тихон Задонский.

12 августа 1861 года святитель Тихон был причислен к лику святых. На следующий день в г. Задонске, при огромном стечении паломников, митрополитом Санкт-Петербургским и Ладожским Исидором (Никольским) в сослужении многочисленных иерархов и духовенства были открыты мощи святителя Тихона, ныне пребывающие в Богородицком монастыре г. Задонска.

Святитель Тихон Задонский является автором «Акафиста Всемогущему Богу в нашествии печали». Живя на покое в Богородицком монастыре г. Задонска, святой бывал борим духом уныния и печали, неоднократно претерпевая от неразумной братии монастыря поношения, насмешки и обиды. Но святитель неизменно побеждал козни врага рода человеческого смирением, незлобием и сердечной молитвой. Поэтому особенно принято молиться святителю Тихону о врачевании душевных недугов и депрессий.

 

По благословению

митрополита Херсонского и Таврического Иоанна