День памяти:
13 января (н. ст.)
Тропарь, глас 4
Яко вертоградарь трудолюбивый был еси, святителю отче Петре богомудре, ученьми своими всю землю нашу удобрил еси, молитвами угодников Печерских присно укрепляемь; темже купно с ними Престолу Царя Славы предстоя, молися, во еже паству свою от зловерия суемудрых оградити, град сей и страну нашу от всяких бед избавити, людем же подати мир и велию милость.
Кондак, глас 8
Благочестия и догматов отеческих ревнителю, светильниче митрополии Киевския, святителю отче Петре, сподвижник преподобнаго Иова во ограждении Церкви Православныя воистину явился еси и противу козней диавольских безбоязненно вооружился еси; темже и ныне не премолчи о нас молитися ко Господу, во еже спастися душам нашим.
Кондак 1
Возбранному воеводе и пастырю, славному святителю Петру составим похвалу, яко во дни лютых гонений в богодухновенных трудах своих запечатлевшему чистоту святыя веры православныя. И ныне молитвами твоими спасай нас от бед и напастей, да с любовию зовем ти: Радуйся, святителю отче Петре, ревностный защитниче веры православныя.
Икос 1
Ангелом по ревности в защите веры и спасении душ человеческих подражая, пожил еси, святителю Петре, трудами же твоими богодухновенными ниву церковную уплодоносил еси; сего ради, исполненныя духа любви к тебе, с благодарностию вопием таковая:
Радуйся, ради служения Церкви Христовой богатство, знатность рода и почести земныя оставивый.
Радуйся, заблуждения еретическия в письменах своих обличивый.
Радуйся, Киево-Могилянскую коллегию ради духовнаго просвещения основавый.
Радуйся, поруганныя храмы и обители возстановивый.
Радуйся, святителю мудрый, богослужебныя книги написавый.
Радуйся, православное исповедание веры Собором Вселенских Патриархов и святителей утвердивый.
Радуйся, святителю отче Петре, ревностный защитниче веры православныя.
Кондак 2
Видяще благочестивыя родители – воевода Симеон и княгиня Маргарита чадо свое, мудростию и многоразличными познаниями с детства Всевышним одаренное и крепкою любовию ко Христовой Церкви озаренное, в радости воспеваху о нем Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разум свой Божественными ученьми просветил еси, святителю отче Петре, отвергнув почестей мира сего суету, православное же исповедание веры своея защищал еси; сего ради богомудрым наследником не токмо царскаго престола, но и делания монашескаго явился еси. Мы же в тебе избранный сосуд благодати Божия ведяще, во умилении вопием сицевая:
Радуйся, рождением своим праздник Рождества Христова предваривый.
Радуйся, Господеви твоему все житие свое посвятивый.
Радуйся, в день памяти святителя Петра родивыйся.
Радуйся, и сам достойным подражателем своего Небеснаго покровителя явивыйся.
Радуйся, щедрый дар приносити Богу и святым Его у родителей научивыйся.
Радуйся, любви ради к Церкви и святыням ея с усердием потрудивыйся.
Радуйся, святителю отче Петре, ревностный защитниче веры православныя.
Кондак 3
Сила Божия благодати укрепляше тя, святителю Петре, егда пред иноверными и еретиками веру православную безбоязненно исповедал и защищал еси. Мы же, ведуще сия, о силе духа и ревности твоей поем Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Имея веру несумненную и помысл чист, на ниве церковней ради духовнаго просвещения и спасения людей неустанно трудился еси. Мы же в приносимых духовных плодах твоих самоотвержению и подвигам твоим удивляяся и в них поучаяся, благодарно вопием ти таковая:
Радуйся, в смутное время архимандритом Киево-Печерския Лавры поставленный.
Радуйся, отъятыя имения и земли обители Киево-Печерския возвративый.
Радуйся, труды духовныя в обители святей приумноживый.
Радуйся, для преподобных богоносных отец Киево-Печерских усердно потрудивыйся.
Радуйся, обитель Киево-Печерскую молитвами к Богородице от напастей оградивый.
Радуйся, в благодарность за помощь молебное пение Пресвятей Владычице сотворивый.
Радуйся, святителю отче Петре, ревностный защитниче веры православныя.
Кондак 4
Бурю злословия и мятежа людскаго претерпел еси, но не убоялся еси, святителю Петре, Божественною любовию вся козни врагов и злых человек побеждая; и на всяцем месте и всяк час славя Бога, воспевал еси Ему: Аллилуиа.
Икос 4
Слышаще и видяще многую твою добродетель, веру крепку и несумненну, чистоту непорочну и любовь нелицемерну, иерархи православныя избраша и посвятиша тя в митрополиты Киевския. Мы же, видяще тя пастыреначальника богомудра и строителя дому Божия добра и непорочна, с надеждою на молитвы твоя взываем тебе таковая:
Радуйся, царский скипетр на жезл митрополичий пременивый.
Радуйся, скорым шествием по лествице церковнаго чина духовнаго восхождения не затмивый.
Радуйся, благо Церкви Христовой выше всего земнаго выну возносивый.
Радуйся, православное исповедание Апостольския Церкви в трудах своих запечатлевый.
Радуйся, род твой истинным благочестием прославивый.
Радуйся, достойным наследником вящших сынов славнаго рода Могил себе явивый.
Радуйся, святителю отче Петре, ревностный защитниче веры Православныя.
Кондак 5
Боготечное светило явился еси всем христианом, святителю отче Петре, ученьми своими всех просвещая и указуя стези правыя, научая Триединому Богу воспевати: Аллилуиа.
Икос 5
Видяще православнии людие великия подвиги и труды твоя, во всяком благочестии и чистоте Богу приносимыя, познают в тебе, святителю Петре, крепкий щит и забрало, и во дни скорбных обстояний и блуждания греховнаго, припадающе, вопиют ти таковая:
Радуйся, благословением твоим служити Пассии, тобою составленныя, во дни святыя Четыредесятницы утвердивый.
Радуйся, богослужебныя чины в Требнике своем изложивый.
Радуйся, правило, во еже пети Акафист Успению Божией Матери, в Лавре Печерстей установивый.
Радуйся, книгопечатанием многия люди истиною просветивый.
Радуйся, по всей земли нашей богослужебныя книги распространивый.
Радуйся, молитвами твоими и сродники своя служителями Богу сотворивый.
Радуйся, святителю отче Петре, ревностный защитниче веры православныя.
Кондак 6
Проповедником православнаго учения был еси, святителю Петре, святым апостолом в ревности подражая, храмы Божия и обители созидая, православныя пресвитеры мудро поставляя, братолюбию и христианскому житию люди научая, да вси единым сердцем и усты вопиют с тобою Богу: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиял еси в боголюбивей душе твоей немерцающий свет богопознания, вознося тя на высоту духовнаго совершенства. Тем же светом и мы от тебе просвещаеми, благодарно вопием сицевая:
Радуйся, скит монашеский в Голосеево основавый.
Радуйся, в основание его духовное начало положивый.
Рауйся, церковь в нем святому великомученику Иоанну Сочавскому создавый.
Радуйся, в церкви той часть Креста Господня и мощи святых положивый.
Радуйся, в пустынь сию для подвигов монашеских приходивый.
Радуйся, сад духовный в ней насадивый.
Радуйся, святителю отче Петре, ревностный защитниче веры Православныя.
Кондак 7
Хотяй невозбранно духом в Горняя селения возноситися, святителю Петре, в бушующем мире душею надмирно пожил еси, подвигом добрым до конца подвизаяся, труды к трудам прилагая и неустанно достойно и праведно поя Богу: Аллилуиа.
Икос 7
В новей обители, в месте пустыннем, подвигом древних подвижников подражая, подвизался еси, святителю отче Петре; темже и нас научи како тихаго пристанища от житейских плаваний достигнути, зовущим тебе таковая:
Радуйся, иночествующим пример монашескаго воздержания показавый.
Радуйся, Божественныя службы ежедневно совершавый.
Радуйся, нощи в бдениях и молитвах проводивый.
Радуйся, вериги на теле своем тайно носивый.
Радуйся, многими земными поклоны и усердием Господеви угодивый.
Радуйся, огнь любве к Богу в сердце твоем до конца жития сохранивый.
Радуйся, святителю отче Петре, ревностный защитниче веры православныя.
Кондак 8
Странником и пришельцем в жизни сей скоротечней себе помышлял еси, святителю Петре, мысленно в Горняя душу свою возводя. Мы же, видяще смирение и подвиги твоя, побеждати мир, плоть и диавола у тебе поучаяся, в Троице славимому Богу выну поем: Аллилуиа.
Икос 8
Весь исполнен быв любви к Богу и ближним, святителю Христов, спасение всем устрояя, не иский своего, но для пользы многих пожил еси и о Господе свято и праведно почил еси. Мы же, видяще тя и ныне у Престола Всевышняго ходатайства о пастве твоей не оставляющаго, приемля помощь твою и прославляюще тя, благодарно зовем таковая:
Радуйся, труды многия в защиту Православия подъявый.
Радуйся, скорби и напасти не единожды претерпевый.
Радуйся, клевету и поношения даже от единоверных имевый.
Радуйся, мужество в трудных обстояниях сохранивый.
Радуйся, чистоту веры православныя отстоявый.
Радуйся, неколеблющееся благочестие и твердость исповедания Православия до конца сохранивый.
Радуйся, святителю отче Петре, ревностный защитниче веры православныя.
Кондак 9
Всяк возраст и всяко сословие, видя ревность твою и труды, святителю отче Петре, молит тя всякия беды, скорби и напасти избавити в нынешнем веце, но и в будущем, любовию твоею побеждаеми, чаем в селениях праведных с тобою купно пети Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Ветии многовещанныя многою духовною силою слова твоего превозшел еси, святителю Петре, Божию мудрость, величие и силу неведущим открыл еси, на путь спасения всех наставляя. Мы же, видяще твое неусыпное попечение о людех, вопием таковая:
Радуйся, многия труды во устроении митрополии Киевския понесый.
Радуйся, о пастве твоей ревностно болезновавший.
Радуйся, Софию Киевскую от инославнаго пленения свободивый.
Радуйся, святый храм сей иконами украсивый и обновивый.
Радуйся, в храме Святыя Софии время многое непогребенный нетленно пребывый.
Радуйся, сим и по смерти твоей храм сей от чуждых посягательств защитивый.
Радуйся, святителю отче Петре, ревностный защитниче веры православныя.
Кондак 10
Спасение вечное наследовал еси, святителю отче Петре, положив душу за словесныя овцы твоя; сего ради освятился еси и неизреченныя милости сподобился еси со Ангелы и всеми святыми в Небесном Царствии пети Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стена необоримая явился еси нам, святителю Божий, от враг видимых и невидимых всех прибегающих к твоему небесному заступлению надежно защищая. И ныне обители, грады и страну нашу православную от волков, ищущих погибели нашея, и всякаго лукавствия, коварства и губительства огради, да, ведуще ревность и силу твою в надежде на всегдашнее твое заступление, дерзновенно вопием таковая:
Радуйся, у родителей своих твердому стоянию в вере и благочестии научивыйся.
Радуйся, благотворителем и покровителем храмов и обителей явивыйся.
Радуйся, во благоустроении Успенския Киево-Печерския обители усердно потрудивыйся.
Радуйся, в храме Успения Пресвятыя Богородицы града Львова в митрополита Киевскаго поставленный.
Радуйся, и земное упокоение в храме Успения Богородицы Киево-Печерския обители обретый.
Радуйся, наследство родителей твоих для научения духовнаго завещавый.
Радуйся, святителю отче Петре, ревностный защитниче веры православныя.
Кондак 11
В пениих наших всеумиле́нных восхвалим Господа, даровавшего нам тя, святителю Петре, святыя веры православныя поборника и учителя и о спасении душ наших великаго молитвенника, научающаго нас право веровати и воспевати в Троице славимому Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светоноснаго светильника неугасаема видим тя, святителю отче Петре, на небе церковнем сияющаго и Божественных милостей благодатные дары и нам, сущим в скорбех, изливающаго. Сего ради, уповая на молитвы твоя, во умилении глубо́цем почитаем тя, святителю Божий, звании сицевыми:
Радуйся, Духа Святаго сосуде избранный.
Радуйся, святителю богомудрый и ревностный.
Радуйся, к сонму святых сопричтенный.
Радуйся, Богом и людьми прославленный.
Радуйся, о почитающих тя молитвенниче неусыпный.
Радуйся, яко во славе святых пребываеши.
Радуйся, святителю отче Петре, ревностный защитниче веры православныя.
Кондак 12
Благодать, данную ти от Бога, добре ведуще, святителю Петре, почитаем тя, яко усерднаго молитвенника и ходатая спасения душ наших; сего ради молим тя: испроси у Всемилостиваго Бога даровати согрешениям нашим прощение, веры православныя утверждение, во всяком благом деле вспоможение, домовом, обителем, градом и весям благословение, да выну в радости поем прославляющему тя Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Воспевая многия твоя и предивныя добродетели, почитаем память твою, добрый пастырю и святителю отче Петре; сего ради непрестанно поминай нас у Престола Господня, да всегда с любовию вопием ти таковая:
Радуйся, непрестанною молитвою на высоту богомыслия возносимый.
Радуйся, в посте и молитве непрестанно пребывавый.
Радуйся, неутомимый проповедниче Евангельския правды.
Радуйся, веры православныя столпе непоколебимый.
Радуйся, яко словесное свое стадо от душепагубных волков сохранивый.
Радуйся, и на кафедре святительстей подвигов иноческих не оставивый.
Радуйся, святителю отче Петре, ревностный защитниче веры православныя.
Кондак 13
О всехвальный и предивный угодниче Божий, святителю отче Петре! Приими от нас, грешных и непотребных, сие усердно приносимое тебе моление и твоим непрестанным благоприятным к Богу ходатайством избави нас от внезапныя смерти, от всяких бед и напастей и вечныя муки, защити храмы, обители, веси и страну нашу православную от лукавства и злобы врагов видимых и невидимых, да сподобимся купно с тобою и всеми святыми во веки пети Богу: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитва
О пречестная и священная главо, и благодати Святаго Духа исполненная, Спасово со Отцем обиталище, великий архиерее, теплый наш заступниче, святителю Петре! Предстоя у Престола всех Царя и наслаждаяся света Единосущныя Троицы и херувимски со Ангелы возглашая песнь Трисвятую, великое же и неизследованное дерзновение имея ко Всемилостивому Владыце, моли спастися паствы Христовы людем, благостояние святых Церквей утверди, архиереи благолепием святительства украси, монашествующия к подвигом добраго течения укрепи; град сей и вся грады и страны добре сохрани, и веру святую непорочну соблюсти умоли; мир весь предстательством твоим умири, от глада и пагубы избави ны и от нападения иноплеменных сохрани; старыя утеши, юныя настави, безумныя умудри, вдовицы помилуй, сироты заступи, младенцы возрасти, плененныя возврати, немощствующия исцели и везде тепле призывающия тя и с верою и усердно молящияся тебе от всяких напастей и бед ходатайством твоим свободи. Моли о нас, святителю богомудре, Всещедраго и Человеколюбиваго Христа Бога нашего, да и в день страшнаго Пришествия Его от шуияго стояния избавит нас и радости святых причастники сотворит со всеми святыми во веки веков. Аминь.
Ж И Т И Е
Будущий святитель Петр (Могила) родился 21 декабря 1596 года в Сучаве и был третьим сыном в благочестивом семействе высокородных молдавских бояр Могила, которые в то время занимали господарские престолы Дунайских княжеств. В Крещении он был наречен в честь святителя Петра, митрополита Киевского, так как родился в день его памяти.
Первоначальное образование Петр получил во Львовском братском училище в строго православном духе. Затем продолжил его путешествием за границу, где слушал лекции в разных университетах – в частности, выслушал курс словесных наук и богословия в Парижском университете.
Петр служил в польских войсках и отличился в битве под Хотином. Однако, вероятно, под влиянием Киевского митрополита Иова (Борецкого), решил оставить военную службу и принять духовный сан. В 1625 году он принял монашество и был принят в Киево-Печерскую Лавру. В то время здесь собралось немало высокообразованных и деятельных монахов, шел перевод святоотеческих книг, составление и публикация трудов в защиту Православия. В такой среде он довершил свое образование.
В 1627 году, по кончине архимандрита Захарии, по настоянию ученых монахов Петр (Могила) был избран архимандритом Лавры. Его попечением была обновлена церковь Успения Божией Матери, украшены святые пещеры, возвращен под управление Лавры древний Пустынно-Николаевский монастырь, основана Голосеевская пустынь, на его средства была устроена богадельня.
Архимандрит Петр был близок с митрополитом Иовом (Борецким) – последний, умирая, оставил ему свою библиотеку и назначил его своим душеприказчиком. Много сил положил он и на основание нового высшего духовного училища при Лавре – первого в своем роде в восточнославянских землях.
28 апреля 1633 года, на Фоминой неделе, во Львове архимандрит Петр был хиротонисан во епископа с возведением в сан митрополита Киевского и Галицкого.
По вступлении на митрополичий престол митрополит Петр приступил к устроению Киевской коллегии, которая неизменно пользовалась его особым вниманием и получила в его честь название Могилянской. Киево-Могилянская коллегия стала первым высшим учебным заведением в восточнославянских землях. Впоследствии митрополит завел еще и низшее училище в Виннице.
Он возвратил захваченные ранее униатами Софийский собор и Выдубицкий монастырь, восстановил и устроил храм Спаса на Берестове и храм Трех святителей, который отдал Братскому монастырю.
В 1635 году были отрыты и очищены от развалин остатки Десятинной церкви, под развалинами которой обрели мощи равноапостольного князя Владимира. Близ руин митрополит Петр в том же году посадил липу. Средства для восстановления церквей и монастырей поступали из Лавры, из личного имущества митрополита и из пожертвований благочестивых людей.
Большое внимание святитель Петр обращал на издание церковных книг, причем требовал, чтобы никакие книги не печатались без сличения их с греческими подлинниками. Были значительно пересмотрены, пополнены и изданы Служебник, Цветная Триодь и Требник с важными наставлениями для священнослужителей. Божественные службы при митрополите стали совершаться особо торжественно и благолепно. Митрополит Петр деятельно вводил и восстанавливал в славянской среде греческие молитвы и чинопоследования. В его Требнике, например, введена молитва святителя Софрония Иерусалимского на Великое водоосвящение, в его Постной Триоди впервые в славянском мире появился полный Синодик в Неделю Православия – один из самых значительных вероучительных документов Православной Церкви. В то же время были введены ряд новых для Православной Церкви чинопоследований, наиболее примечательные из которых – великопостные Пассии в воспоминание о Страстях Христовых.
При святителе Петре была прославлена праведная Иулиания, княжна Ольшанская. Владыка прилагал усилия к общецерковному прославлению Печерских святых, при нём был составлен Патерик Печерский.
В 1640 году митрополит Петр собрал Поместный Собор в Киеве, на котором было принято, после некоторых правок, подготовленное святителем православное исповедание веры. На Ясском Соборе в 1642 году это исповедание было далее скорректировано и направлено на перевод и проверку к Восточным Патриархам. В 1645 году митрополит опубликовал одну из редакций «Исповедания» в Киеве, после чего ряд новых изданий появилось на разных языках и получило широкое хождение как важный вероучительный документ Православной Церкви.
Митрополит Петр вполне владел латинским и греческим языками. Жизнь он вёл строго аскетическую, благоговел перед Киево-Печерской Лаврой и считал ее местом особенного присутствия Божия.
Перед смертью святитель завещал Киевской коллегии свою библиотеку, приобретенную для нее недвижимую собственность и значительную сумму денег, а наставников ее обязал, чтобы они жили по его правилам и каждый четверг совершали о нем поминовение. Много завещал он Лавре и другим монастырям и церквам, воздвигнутым им из развалин.
Скончался святитель Петр 31 декабря 1646 года, в ночь на 1647 год. Согласно завещанию, он был погребен в склепе Успенской Великой церкви Киево-Печерской Лавры, под левым клиросом в средней части храма.
Почти 300 лет тело Киевского архипастыря покоилось в склепе Успенского собора. Но во время Второй мировой войны, в ноябре 1941 года, когда Киев был оккупирован гитлеровскими войсками, Великую Лаврскую церковь взорвали. Взрывчатку заложили именно возле места погребения святителя Петра, поэтому гроб с останками святителя был полностью уничтожен. Остались только серебряные пластины с родовым гербом и эпитафией, которые в 1982 году были найдены при раскопках. На руинах Успенского собора археологи установили место захоронения святителя, определили, из чего был сделан гроб и чем выложен саркофаг. Насколько же пророческими оказались слова митрополита Лазаря (Барановича): «Могила скрыла от нас Могилу!»
В декабре 1996 года Священный Синод Украинской Православной Церкви причислил Киевского митрополита Петра (Могилу) к лику святых.
По благословению
митрополита Херсонского и Таврического Иоанна