Акафист преподобному ЕВФИМИЮ ВЕЛИКОМУ

 

День памяти:

 

2 февраля (н.ст.)

 

Тропарь, глас 4

Веселися, пустыня нераждающая, благодушствуй, неболящая, яко умножи тебе чада муж желаний духовных, благочестием насадив, воздержанием воспитав добродетелей совершенство. Того молитвами, Христе Боже, умири живот наш.

 

Кондак, глас 8

В честнем рождестве твоем радость тварь обрете и в божественней памяти твоей, преподобне, благодушие прият многих твоих чудес, от нихже подаждь богатно в душы наша и очисти грехов скверны, яко да поем: Аллилуиа.

 

 

Кондак 1

Избранный Богом Всевидящим в слуги Себе прежде рождения твоего, плоде красный родителей безчадных, имя носяй утешению тезоименитое и воистину явивыйся утешение многим, моли Господа, Емуже послужил еси верне, избавити ны от всякаго зла, да радостно вопием ти: Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

 

Икос 1

Ангельскому чину посвятити тя обещаша родители твоя, Евфимие, еще прежде рождения твоего: сей великий обет совершающи матерь твоя Дионисия, приведе тя, отрока бывша, ко брату своему пресвитеру Евдоксию, сей же отведе тя ко Мелитийскому епископу Отрию, сказующе ему о видении и гласе Божественнем, возвестившим рождение твое. Возрадовася же епископ сему, возопи:

Радуйся, блаженное отроча, яко воистину Дух Божий почи на тебе.

Радуйся, дивным промышлением Божиим от юности мир оставивый.

Радуйся, возлюбивый тишину и безмолвие.

Радуйся, учителей твоих Акакия и Синодия великое утешение.

Радуйся, украшение Церкве нашея явивыйся.

Радуйся, яко матерь твоя блаженная Дионисия, верне Церкви послужившая, диакониса поставися.

Радуйся, в чистоте душевней и телесней воспитавыйся.

Радуйся, жизнь свою безраздельне Господеви вручивый.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

 

Кондак 2

Видя епископ Мелитийския Церкви усердное твое, Евфимие, к научению божественных книг, таже девственное и добродетельное житие твое, постави тя пресвитера и вручи ти старейшество и попечение о монастырех. Ты же, блаженне, возскорбел еси о сем, возлюбивый безмолвие и еже в тишине пети Богу ангельски: Аллилуиа.

 

Икос 2

Разумом мудрости божественныя просвещенный, Евфимие, уясняя, яко ради спасения души твоея полезнее есть безмолвное уединение неже начальствовати, укрылся еси в пристанище небурное в Лавре Фаранстей, и тамо Господеви угождал еси, сего ради зовем ти таковая:

Радуйся, смиреннейший паче всех иноков.

Радуйся, поставленный старейшим над ними.

Радуйся, о монастырех попечителю.

Радуйся, монашескаго жития рачителю.

Радуйся, похвалы человеческия возненавидевый.

Радуйся, сего ради в Лавру Фаранскую бежавый.

Радуйся, вселивыйся в келии уединенней.

Радуйся, тамо от трудов рук своих питавыйся, Богу непрестанную хвалу воздавал еси.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

 

Кондак 3

Силою братнея любви связани быша преподобнии Евфимий и Феоктист, в двух телесех якобы едину душу и едину волю имевшии, навыкоша на всякое лето во осьмый день по празднице Богоявления Господня исходити в пустыню Кутиллийскую, идеже даже до светлаго Христова Воскресения пребываху, постом плоть свою изнуряя, души же веселяще песнию: Аллилуиа.

 

Икос 3

Имуще желание совершеннаго уединения, обретоста святии друзи пещеру и возрадовастася о ней яко о Господнем указании има места, и паки не возвращаяся в Лавру, вселистася в той пещере, былием питающеся. Видяще таковое мудрое устроение монашеское взываем ти, преподобне отче Евфимие, сице:

Радуйся,  уединения ради Лавру оставивый.

Радуйся, узами святыя дружбы с Феоктистом сочетанный, купно с ним в молитве ко Единому Богу пребывавый.

Радуйся, яко убежище ваше ведомо сотворишася людем: и потекоша к вам жаждущия спасения и от болезней исцеления.

Радуйся, яко приходящих к тебе, отче Евфимие, направлял еси к другу твоему Феоктисту, не хотяй лишитися безмолвия.

Радуйся, яко в малом времени киновия зде учредися и пещера ваша, первее зверем пристанище бывшая, в Церковь претворися.

Радуйся, яко братия помыслы своя тебе открывати навыкоша.

Радуйся, яко поучал еси истинному монашескому пути.

Радуйся, яко полагал еси спасение наипаче в смирении и послушании.

Радуйся, научавый отсечению воли своея.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

 

Кондак 4

Бури и мятежа мирскаго бежавшии блаженни суть, иже под покров Евфимиевой киновии укрышася! Ибо обретоша ту мир и безмолвие, паче же тебе, отче преподобне, наставника премудраго, поучающаго о всем благодарне к Богу взывати: Аллилуиа.

 

Икос 4

Слышаще братия поучения твоя, отче Евфимие, умиляшеся сердцем, духом же к небеси устремляшеся, тебе же, врачу душ их, вопияше:

Радуйся, наставниче премудрый.

Радуйся, врачующий духовныя немощи безмездно.

Радуйся, призываяй всех хранити воздержание.

Радуйся, научаяй укрепляти память смертную.

Радуйся, повелевый иноком не отметатися трудов телесных.

Радуйся, научаяй подражати во всем святому Апостолу Павлу.

Радуйся, поучаяй боятися огня вечнаго.

Радуйся, призываяй наипаче любити славу Царствия Небеснаго.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

 

Кондак 5

Богоизбранная звезда явился еси, святый Евфимие, егда начальник сарацын Аспевет с болящим сыном отроком Теревоном возжелаша восприяти святую Христову веру: явился бо еси, преподобне, ему спящу, и поведал еси тому, да приидет к тебе в пустыню и исцеление обрящет. Пришедшим же им с вои сарацынскими к тебе, исцелил еси болящаго отрока Теревона. Вси же уверовавше во Христа и крещение святое от тебе приимше, Богу радостно воспеша: Аллилуиа.

 

Икос 5

Видеша и слышаша сия, болящии мнози начаша стекатися к тебе, врачу безмездный, блаженне Евфимие, и исцеление получая, прославляху тя по всей стране той. Ты же, святый, не терпяще славы, оставил еси киновию тай, взем с собою единаго от ученик своих Дометиана, изшел еси в пустынь при Мертвом мори и обретше келию ветхую при горе Марда, вселился еси ту. Оттуду же преселился еси в пещеру, идеже иногда Давид скрывашеся от лица Саула, и создал еси, Евфимие, тамо монастырь. Чудесем же тобою творимым умножися слава твоя и паки отшел еси, обретше пещеру малу близ киновии Феоктистовы, вселился еси в ней до кончины своея. Мы же, видяще таковую любовь твою к безмолвию, со умилением восклицаем ти:

Радуйся, пустынное житие наипаче возлюбивый.

Радуйся, многия неверныя к вере Христовой обративый.

Радуйся, манихейскаго зловерия обличителю.

Радуйся,  христиан православных в истинней вере укрепителю.

Радуйся, чудесы твоими прославивый Бога.

Радуйся, славы человеческия противник бывый.

Радуйся, многи монастыри таже и Лавру великую создавый.

Радуйся, яко восполни Господь оскудение хлеба, вина и елея по благословении твоем.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

 

Кондак 6

Проповедник истиннаго покаяния и послушания был еси, великий Евфимие, таже увещавал еси, еже непотребно есть от своего монастыря бегати, лучшаго ищущи, но благо есть пребывати в келии своей, терпяще вся тяготы жития иноческаго, Богу же поя: Аллилуиа.

 

Икос 6

Возсияв духом пророческим, Евфимие, прозрел еси Анастасия сосудохранителя - патриарха быти, егда той прииде к тебе, такожде и иныя чудеса сотворил еси; поучением же многим братию наставлял и вразумлял еси. И нас, грешных и непотребных, вразуми и научи образом жития твоего богоугодная творити, поющих ти сице:

Радуйся, прозорливче, будущая аки настоящая зревый.

Радуйся, многия болящия исцеливый.

Радуйся, многими наставлениями учеником твоим образы покаяния показавый.

Радуйся, уверяяй, яко не место, но душевное устроение ко спасению приводит хотящих спастися.

Радуйся, яко молитвою твоею дождь низвел еси с небеси.

Радуйся, яко послуша Господь выну молитвы твоя.

Радуйся, яко мольбами твоими подаде Господь плодородие велие земли той.

Радуйся, яко поучении твоими умножишася иноцы истинныя в Лавре твоей.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

 

Кондак 7

Хотя укрепити истинную Православную веру, приял еси, отче Евфимие, от ученик своих епископов Стефана и Иоанна написание деяний Четвертаго Вселенскаго Собора иже в Халкидоне, обличившаго злочестие Диоскора, патриарха Александрийскаго. Темже возвестися по всей пустыни Палестинстей, яко великий Евфимий последует Халкидонскому Собору. Сему радующеся, воспеша иноцы: Аллилуиа.

 

Икос 7

Новый враг истины еретик Феодосий, лживыми словесы оклеветав Халкидонский Собор, привлече к себе многия, таже царицу Евдокию, и многим лукавством взыде на престол патриарший, отнюдуже начат гнати держащия Православную веру, наипаче же хотяй привлещи в сети своея ереси преподобнаго Евфимия. Мы же тя, отче, аки стену незыблему Православия зряще, тако зовем ти:

Радуйся, столпе Православия.

Радуйся, стено, непоколебимая еретическими ветры.

Радуйся, пустынника Герасима заблуждшаго к истинней вере паки обративый.

Радуйся, удаливыйся со многими братиями в пустыню.

Радуйся, возвративыйся паки в Лавру по падении лжепатриарха Феодосия.

Радуйся, яко объятый Божественным огнем со Ангелом литургисающий виден был еси.

Радуйся, прилежно братию свою наставляяй чистою совестию и страхом Божиим ко святым Христовым Тайнам приступати.

Радуйся, провидяй, како кийждо от братий причащатися приходит.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

 

Кондак 8

Странно и неразумливо Евтихиевою ересью прельщенная царица Евдокия, нача колебатися умом, не ведуще, коего держатися исповедания. Посланная же от преподобнаго Симеона Столпника ко Евфимию и приимши поучения его, яко подобаше держатися четырех Вселенских Соборов, просветися разумом, Богу воспевая: Аллилуиа.

 

Икос 8

Весь был еси в Бозе, блаженне Евфимие, сиянием жития твоего привлекая к себе новыя ученики: тако преподобный Савва, еще юноша сый, прииде к тебе, спасения иский, и инии мнози, отвращающия очи своя от мятежа житейскаго моря, и к тебе, небурному пристанищу, притекшии. Ты же отеческою любовию приимал еси вся, прозирая, яко столпы Церкви сии будут. Сего ради зовем ти, отче, сице:

Радуйся, яко многия светила к тебе стекахуся.

Радуйся, собираяй, аки кокош под крыле своя, всех ищущих иноческих подвигов.

Радуйся, яко в юном Савве прозрел еси великаго учителя монашества.

Радуйся, двух пустынников Нитрийских Мартирия и Илию приемый.

Радуйся, яко в сих провидел еси наследники Престола Апостола Иакова, брата Господня, Патриарха Иерусалимскаго.

Радуйся, сих выну вземлющий с собою в пустыню.

Радуйся, яко тамо сих великих мужей приобщил еси Святых Христовых Таин.

Радуйся, возлюбивый ученики своя и пестунствуяй их отечески.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

 

  Кондак 9

Все естество ангельское радости исполняшеся, видя равноангельное житие твое, великий Евфимие, и умножившиися окрест тебе обители иноков, в ангельском чине славящих Бога и поющих Ему: Аллилуиа.

 

Икос 9

Вития многовещанныя не возмогут достойно возвеличити дара прозорливости твоея, преподобне, вся бо будущая яко настоящая провидяй, многая пророчествовал еси. Преклоняя колена пред величием Бога, тако прославившаго угодника Своего, зовем благоговейно:

Радуйся, даров многообразных от Господа сподобивыйся.

Радуйся, прозорливче дивный.

Радуйся, Анастасию сосудохранителю сан Патриарха прорекший.

Радуйся, яко исполнившемуся сему пророчеству вси дивляхуся.

Радуйся, царицу Евдокию в Православии укрепил еси.

Радуйся, той близкую кончину предсказал еси.

Радуйся, повелевый ей приготовитися ко исходу своему.

Радуйся, яко пророчество сие исполнися и блаженная Евдокия, многих храмов строительница, вскоре почи о Господе.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

 

Кондак 10

Спасения жаждущим был еси, Евфимие преподобне, яко столп огненный, путеводяй странствующих во тьме жития сего в землю небеснаго Ханаана, радостно Богу вопиющих: Аллилуиа.

 

Икос 10

Стеною молитв и поучений твоих, Евфимие, паче образом жития твоего равноангельнаго ограждал еси учеников твоих от искушений плоти, мира и диавола. Видяще таковое попечение о чадех твоих, с любовию зовем ти:

Радуйся, добрый пастырю овец словесных.

Радуйся, отче, о мнозех чадех твоих веселящийся.

Радуйся, Феоктиста, искренняго друга и спостника твоего, в болезни посетивый и утешивый.

Радуйся, целование тому последнее с любовию давый.

Радуйся, пророкованнаго тобою патриарха Анастасия, на погребение Феоктистово прибывшаго, сретивый.

Радуйся, сладце с ним беседы насладивыйся.

Радуйся, преподобнаго Савву с собою в пустыню вземый.

Радуйся, тому от жажды в пути изнемогшу, от земли молитвою твоею воду изведший.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

 

Кондак 11

Пение молитвенное по обычаю совершал еси, блаженный Евфимие, удаляяся в пустыню во осьмый день по празднице Богоявления Господня. Приближавшейся же кончине твоей, преподобне, и прозирая ту, восхотел еси в Лавре пребыти, готовящися ко исходу своему, Богу за вся благодарне поя: Аллилуиа.

 

Икос11

Светозарное житие твое, великий Евфимие, к концу приближися, и плоды винограда своего готовился еси принести Домовладыце. Видяще же себе близ кончины суща, собрал еси пресвитеры лаврския, да последнее наставление всем даси. Плакахуся же вси, яко чада разлучающися со отцем своим, обаче рекоша к тебе:

Радуйся, великий пастырю овец многих.

Радуйся, веру истинную соблюдый и сея научивый заблудшия.

Радуйся, последнее твое поучение давый чадом твоим, да союз любве нерушим в них пребудет.

Радуйся, рекий, яко невозможно есть без любве добродетели совершатися.

Радуйся, паки рекий, яко всякая добродетель любовию и смирением крепка есть.

Радуйся, поучавый вся предания и уставы монастырския николиже оставляти.

Радуйся, повелевый, да врата монастырския николиже затворены будут странных ради.

Радуйся, повелевый таже о нищих пещися.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

 

Кондак 12

«Благодать, аще обрящу у Бога дерзновение, имам просити, да буду с вами духом выну» - рекл еси последнее слово учеником своим, блаженне Евфимие, тии же, плачуще о исходе твоем, сим словом утешахуся и со умилением Господеви взываху: Аллилуиа.

 

Икос 12

Поюще труды твоя, подвиги и дарования, яже от малых лет обрел еси у Бога, восхваляем тя, святый преподобне отче, и с любовию вопием ти:

Радуйся, от юности весь живот свой Господеви предавый.

Радуйся, возраставший от силы в силу.

Радуйся, орле, мыслию в горних паряй.

Радуйся, в дольних обители земныя ангелом созидавый.

Радуйся, прозорливости дара сподобивыйся от Владыки Христа.

Радуйся, исцелений неоскудный источниче.

Радуйся, великих мужей учителю.

Радуйся, и по смерти чад твоих духовных верный хранителю.

Радуйся, отче преподобне, великий Евфимие.

 

Кондак 13

О пречудный и преславный отче Евфимие! Приими от нас, непотребных, моление сие малое, и не осуди грешных уст, дерзающих славити твоя труды, подвиги и чудеса, милостивно призираяй на всех спасения взыскующих, о нас Господеви молися, да очистимся от земныя суеты и чистым сердцем воспоем Ему: Аллилуиа.

 

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

 

Молитва

О дивный и преславный угодниче Христов, великий отче Евфимие! От святаго чертога, идеже ты со всеми святыми ликуеши, призри на нас, во мраце жития сего сущих, и научи ны презирати вся, яже в мире нарицаются благая. Научи нас любити ближния своя, терпети обиды и поношения, скорби и болезни, в смирении благодаряще Бога. Научи нас молитися и каятися во гресех наших, очиститися нам от всякия скверны. Умоли Господа, Емуже послужил еси от юности твоея даже до старости маститыя, да сподобимся и мы, рабы неключимии, со светильники горящими усрести Жениха Христа и с Ним внити в чертог украшенный Царствия Его. Аминь.

 

ЖИТИЕ
 

Преподобный Евфимий Великий родился в 377 году в армянском городе Мелитине,  расположенном на берегу одного из притоков Евфрата. Его родители, Павел и Дионисия, были благочестивыми христианами из знатного рода. Долгое время они не имели детей, усердно моля Бога о даровании потомства. Однажды, после многих дней молитвы в храме святого мученика Полиевкта (ум. 259, память 9 января), им было открыто о рождении сына, через которого Бог дарует утешение Церкви. Еще до рождения младенца родители посвятили его Богу.

Когда Евфимию было три года, умер его отец. Дионисия по совету своего брата пресвитера Евдоксия отдала сына на воспитание святителю Отрию (память 17 апреля), епископу Мелитинскому. Святитель Отрий поручил обучение Евфимия двум благочестивым юношам - Акакию и Синодию, впоследствии епископам Мелитинским.

Святой Евфимий с большой любовью и усердием изучал Священное Писание и старался подражать жизни упоминаемых в нем добродетельных мужей. С юных лет святой Евфимий приучил себя к воздержанию от праздных разговоров, от пресыщения в пище и питии; особенно он стремился сохранить целомудрие и телесную чистоту.

Епископ Отрий посвятил святого Евфимия во чтеца Мелитинской Церкви, а мать его, блаженную Дионисию, посвятил в диаконисы. Затем святой Евфимий, пройдя все низшие церковные степени, был рукоположен во пресвитера и назначен управителем мелитинских монастырей.

Большую часть времени пресвитер Евфимий проводил в монастыре святого Полиевкта и в обители святых тридцати трех мучеников (ум. III в., память 7 ноября). В святую же Четыредесятницу он уходил на гору близ города и пребывал там в уединенных подвигах до Святой Пасхи.

В 406 году святой Евфимий тайно оставил Мелитину и отправился в Иерусалим. Поклонившись святым местам и посетив многих пустынников, живших около Иерусалима, он поселился в отшельнической келье близ Фаранской Лавры (около 10 километров к востоку от Иерусалима, по пути в Иерихон). Чтобы обеспечить себе средства к пропитанию, святой Евфимий научился плести корзины и этим трудом не только кормил себя, но и помогал нуждающимся.

Недалеко от преподобного Евфимия жил преподобный Феоктист (ум. 467, память 3 сентября). Оба подвижника ежегодно после Богоявления уходили в Кутиллийскую пустыню ( к северо-востоку от Иерусалима) и пребывали там в молитвенном общении с Богом до праздника Вайи.

В то время преподобный Евфимий освободил себя от всякого земного попечения и достиг полного бесстрастия. Через 5 лет он вместе с преподобным Феоктистом поселился в Кутиллийской пустыне в труднодоступной пещере на обрыве утеса. Питались святые только травами.

Однажды пастухи из селения Лазария привели стада к потоку, находившемуся недалеко от пещеры. На краю утеса они увидели святых мужей, и таким образом место подвигов святых отшельников стало известно. К ним начали приходить за наставлениями жители Лазарии и иноки Фаранской Лавры. За короткое время слава о святых распространилась в окрестностях и привлекла в пустыню стремившихся подражать их подвигам. Первыми здесь поселились Марин и Лука, впоследствии известные подвижники и наставники преподобного Феодосия Великого (ум. 529, память 11 января).

Так возникла киновия (общежительный монастырь), где преподобный Евфимий был духовником братии, а преподобный Феоктист - игуменом.

Наставляя иноков, преподобный Евфимий учил их прежде всего отрекаться от своей воли и воспитывать в себе смиренномудрие и послушание. Он призывал их бодрствовать, всегда помнить о смертном часе и при внутреннем Богомыслии трудиться телесно, чтобы трудом поработить свою плоть духу. Святой Евфимий строго запретил разговаривать во время Богослужения и трапезы, но наставлял внимать себе и блюсти сердце от страстей.

Господь наделил Своего угодника даром чудотворений: преподобный Евфимий исцелил от сухотки некоего юношу Теревана - сына знатного язычника Аспевета (во святом крещении Петра). Аспевет, все его родственники и слуги приняли святое Крещение, а брат жены Аспевета Марин навсегда остался в монастыре святого Евфимия, все свое богатое имение отдав на благоустройство и расширение обители. С тех пор многие больные стали приходить к преподобному Евфимию, и все получали исцеление. Слава о святом Евфимии распространилась по всей Палестине.

Через некоторое время, желая безмолвного подвига в уединении, преподобный Евфимий взял с собой ученика Дометиана и ушел в пустыню Руву (у северо-западных берегов Мертвого моря). Подвижники поселились на горе Марде, питаясь травами. Преподобный Евфимий выстроил церковь, а затем ушел в пустыню Зиф. Здесь он подвизался в пещере, в которой, по преданию, святой пророк Давид скрывался от царя Саула.

У старейшины близлежащего селения был сын, одержимый нечистым духом. Юноша часто произносил имя преподобного Евфимия. Отец отыскал святого и привел к нему сына. Как только юноша увидел старца, бес вышел из него, и он стал здоров. Весть об этом чуде быстро распространилась по окрестностям, и жители в благодарность за исцеление сына старейшины помогли преподобному выстроить монастырь. Вскоре собрались братия и преподобный стал игуменом новой обители.

Некоторые жители Зифа впали в заблуждение, разделяя манихейскую ересь. Преподобный Евфимий просветил их светом истинной веры - они отреклись от своих заблуждений и вернулись в лоно Православной Церкви.

Через некоторое время преподобный Евфимий вместе с Дометианом вернулся в Кутиллийскую пустыню и поселился в уединенном и красивом месте недалеко от киновии преподобного Феоктиста. По воскресеньям он приходил в монастырь на службу.

В пустыне преподобный Евфимий просвещал светом Христовой веры многих сарацин (арабов). Когда число сарацин, принявших христианство, значительно умножилось, Патриарх Иерусалимский Ювеналий (420-458) по просьбе преподобного Евфимия рукоположил во епископа для сарацин Петра - отца исцеленного преподобным Теревона.

Приходивших к нему святой Евфимий наставлял, но, желая уединения, не позволял жить с собой, а направлял в Лавру к преподобному Феоктисту. Однажды в видении ему было велено принять трех братьев и впредь не отсылать от себя ищущих спасения. После этого преподобный Евфимий основал Лавру по образу Фарранской в 429 году, когда ему было 52 года. Лавра была освящена Патриархом Иерусалимским Ювеналием. Благодаря трудам святого Евфимия обитель вскоре благоустроилась и расцвела.

Преподобный Евфимий был ревностным защитником чистоты Православия. Он отвращался от всякой ереси, противной правому слову веры. Ученики преподобного Евфимия Великого - Стефан, епископ Иамнии (город в Палестине, близ Еффы), и Иоанн, епископ Сарацинский, - участвовали в работе IV Вселенского Собора в Халкидоне (451 г.), где был низложен еретик Диоскор, составлено Православное вероопределение и утвержден Никео-Цареградский Символ веры. Преподобный Евфимий и насельники Лавры приняли единодушно изложенное на Соборе исповедание веры.

Господь прославил преподобного Евфимия Великого многими чудесами. По его молитве умножались скудные монастырские припасы, исцелялись больные, изгонялись бесы, изводились в пустыне водные источники и совершались многие другие чудеса.

За Божественной литургией преподобный Евфимий часто видел Ангелов, сослуживших ему. Он получил от Бога дар прозревать душевные движения и помыслы человека, а также провидеть будущее. Так, он предсказал патриаршее служение Церкви Иерусалимскому Патриарху Анастасию, когда тот был еще клириком.

О преподобном Евфимии сохранились свидетельства его учеников: «Не заставали мы его ядущим или беседующим с кем без великой необходимости, кроме субботы и воскресенья; не видели никогда спящим на боку, но иногда сидя урывающим немного сна».

Преподобный Евфимий Великий провидел и день своей кончины. В день памяти преподобного Антония Великого, 17 января, он последний раз совершил всенощное бдение. Утром преподобный Евфимий собрал братию для последней беседы и так поучал их: «Если любите меня, соблюдайте мои заповеди, приобретайте любовь, которая есть союз совершенства. Никакая добродетель невозможна без любви и смирения. Сам Господь ради любви к нам смирился и стал Человеком, как мы. Церковных служб никогда не оставляйте, предания и уставы монастырские тщательно сохраняйте. Присоединяю также и другую заповедь: пусть ворота обители никогда не будут заперты для странников и все, что имеете, предлагайте нуждающимся, бедствующим же в напастях по силе помогайте». Затем преподобный Евфимий затворился в алтаре, после чего преставился ко Господу 20 января 473 года. Святые мощи преподобного Евфимия Великого прославились исцелением больных, изгнанием бесов из одержимых и многими другими чудесами. Об этом свидетельствует Житие преподобного Евфимия, составленное иноком Кириллом на основе воспоминаний преподобного Саввы Освященного и других учеников святого Евфимия.

 

По благословению
митрополита Херсонского и Таврического Иоанна